Gry szkoleniowe wygrywają w skuteczności nauczania


Efektywność rozmaitych metod szkolenia jest bardzo zróżnicowana. Gry, umożliwiając natychmiastowe i praktyczne przetestowanie zastosowań zdobywanej wiedzy, są jednymi z najskuteczniejszych narzędzi jej przekazywania. Uczestnicy wykładu przyswajają trwale 5% przekazywanych treści. Osoby zapoznające się z tekstami drukowanymi – 10%, odbiorcy prezentacji audiowizualnych 20%; uczestnicy pokazu – 30%. Znacznie wyższą skuteczność ma dyskusja w grupie – tu efektywność przekazywania wiedzy sięga 50%.

Możliwość sprawdzenia otrzymywanej wiedzy w praktyce i aktywne przekazywanie zdobywanej wiedzy kolejnym osobom okazują się być najskuteczniejszymi metodami szkoleniowymi – efektywność uczenia się sięga w tym przypadku 80%. W tej właśnie kategorii mieszczą się gry.


Gry symulacyjne są tak efektywne nie tylko dlatego, że są wcieleniem postulatu uczenia się przez działanie, ale też dlatego, że budzą motywację uczestników do uczenia się. Podczas gry wszyscy mają równe szanse, a stanowiska liderów pozostają do końca nieobsadzone. System w natychmiastowy sposób odpowiada na działania podejmowane przez graczy, a ci zyskują szanse wejścia w role na co dzień im niedostępne. Istnieje możliwość eksperymentowania z różnymi reakcjami i decyzjami, które w rzeczywistości mogłyby mieć bardzo poważne konsekwencje. I wreszcie, gry rozbudzają w uczestnikach dziecięcą fantazję, ciekawość, odwagę i spontaniczność, co samo w sobie jest formą przyjemnej nagrody.

Tradycyjne materiały i nowoczesne podejście

Czy plansze, karty, pionki i żetony nie wydają się zbyt archaicznymi artefaktami jak na szkolenie biznesowe XXI wieku? W Holandii, w której rynek gier symulacyjnych rozwija się niesłychanie ekspansywnie, a z tego rodzaju szkoleń korzystają nawet instytucje administracji publicznej przed wprowadzeniem znaczących reform, zaczynają pojawiać się gry symulacyjne w wersji wirtualnej. Rozgrywka toczy się na ekranach komputerów, a jej rozproszeni uczestnicy spotykają się tylko na początku gry i podczas jej podsumowania. W pewnym sensie jest to odpowiedź na czasy kryzysu: wirtualne szkolenie jest tańsze niż tradycyjne.

Najpopularniejszą w Polsce tego rodzaju grą jest, organizowany dla studentów, Euromanager, będący nadwiślańskim wcieleniem Global Management Challenge. Refinansowane ze środków EFS gry symulacyjne prowadzone są nawet przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Akademii PARP. W ciągu dwóch miesięcy gracze – osoby prowadzące indywidualną działalność gospodarczą lub zatrudnione na stanowisku kierowniczym w małej lub średniej firmie – odbywają kilka sesji online w czasie rzeczywistym, inwestując, pozyskując kapitał, zatrudniając ludzi, prowadząc marketing i sprzedając usługi na wirtualnym rynku.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s